Sök:

Sökresultat:

833 Uppsatser om Lärande applikationer - Sida 1 av 56

Musikaliskt lÀrande : Musikers syn pÄ sitt musikaliska lÀrande

Syftet med detta arbete har varit att underso?ka hur musiker inom den afroamerikanska musiktraditionen ser pa? sitt musikaliska la?rande. Deltagarna har haft olika musikaliska bakgrunder sa? som la?tskrivare, frilansmusiker och instrumentalla?rare. Underso?kningen tar sin teoretiska utga?ngspunkt ur ett kulturpsykologsikt perspektiv da?r synen pa? la?rande ses som en process som utvecklas mellan individer i en lokalt ra?dande kultur.

Designprinciper för feedback i kontextmedvetna applikationer - En designstudie av feedbacks funktion för anvÀndares tillit mot kontextmedvetna applikationer -

Utvecklingen av kontextmedvetna applikationer har gett informationsteknologin nya möjligheter att lÄta anvÀndningen av tekniken gÄ mot den vÀrld som beskrivs i Ubiquitous Computing. Forskning visar att en automatisk kontextanpassning kan ha negativ effekt pÄ en anvÀndares tillit mot en applikations beteende. DÀrför har vi undersökt hur feedback kan anvÀndas för att generera en kÀnsla av tillit mellan en anvÀndare och en kontextmedveten applikation. I genomförandet anvÀnde vi en explorativ designstudie. För att bygga vÄr undersökning frÄn en teoretiskt informerad grund utformade vi ett antal designprinciper frÄn teorier inom relaterade omrÄden.

Jini kontra Web services, med intention att göra Web services pÄlitligt.

Detta examensarbete behandlar Service Oriented Architecture (SOA) och dess implementeringar Jini och Web services. SOA beskriver hur applikationsintegration mellan olika plattformar skall ske och innebÀr att applikationer designas som tjÀnster för att enkelt integreras med andra applikationer. Dynamisk lokalisering av tjÀnster via en registertjÀnst anvÀnds för att applikationer skall finna andra applikationer. Vi designar och implementerar en mekanism i Web services som gör det möjligt att byta en tjÀnst under exekvering. Ett sÄdant byte kan vara intressant av tvÄ skÀl, tjÀnster kan registreras utan att vara tillgÀngliga, eller att det uppstÄr ett fel under exekvering som gör att tjÀnsten blir otillgÀnglig..

En förÀndringsanalys av icke-funktionella krav för ett affÀrssystem med fokus pÄ tjÀnsteorienterade lösningar.

IT verktyg har blivit en allt mer central del för företag och genomsyrar idag nÀstan alla former av arbete. För företag som planerar att verksamhetsanpassa sina IT-applikationer kan detta innebÀra stora investeringar. Det innebÀr Àven man mÄste bli medveten om vilka IT-applikationer som stödjer verksamheten, hur dessa pÄverkar det dagliga arbetet samt vilka kvalitetskrav (icke-funktionella krav) som stÀlls pÄ dessa. Denna uppsats syftar till att identifiera och systematisera de kvalitetskrav samt prioriteringar som stÀlls frÄn verksamheten pÄ IT-applikationer med fokus pÄ ett affÀrssystem. SÀrskilt gÀller det de som kan ha en signifikant pÄverkan ur ett ekonomiskt, fysiskt och organisatoriskt perspektiv, sÄ kallade verksamhetskritiska IT-applikationer.

Svenska e-handelsföretags applikationer och intÀktsmodeller

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva vilka av de applikationer och intÀktsmodeller, som litteraturen rekommenderar, som anvÀnds av svenska e-handelsföretag och varför de har valt att anvÀnda, eller inte anvÀnda, just dessa..

SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum

Fo?rfattare: Ellen Hedin Handledare: Elisabeth So?derquist Examinator: Jan Ha?rdig Titel: Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet A?mne: La?rarutbildning A?r: 2012 Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning. Metod och teori: Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna. Slutsats: En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.

Svenska e-handelsföretags applikationer och intÀktsmodeller

Syftet med uppsatsen Àr att beskriva vilka av de applikationer och intÀktsmodeller, som litteraturen rekommenderar, som anvÀnds av svenska e-handelsföretag och varför de har valt att anvÀnda, eller inte anvÀnda, just dessa..

Var Àr vi nÄgonstans? : En observationsstudie kring omsorgspersonalens anva?ndande av klargo?rande kommunikation i det dagliga arbetet fo?r personer med demens

Demens a?r en vanlig diagnos hos a?ldre personer i Sverige. Syftet med denna studie var att underso?ka hur och varfo?r omsorgspersonal pa? en gruppbostad fo?r personer med demens anva?nder sig av klargo?rande kommunikation i det dagliga omsorgsarbetet. Studien har en etnografisk ansats, och datainsamlingsmetoden a?r deltagande observation.

Vad Àr estetiskt lÀrande? FrÄn empiri till teori

Den ha?r studien underso?ker ett estetiskt la?rande kopplat till estetiska programmet inom gymnasieskolan. En underso?kning, baserad pa? triangulering a?r gjord. Syftet a?r att vaska fram elever och la?rares tankar om estetiskt la?rande och da?rigenom skapa kategorier.

Utan sin telefon kan man inget - En fallstudie om hur vuxna med dyslexi anva?nder sig av appar i sina studier

Esbjo?rnsson, Cecilia (2014). Utan sin telefon kan man inget- En fallstudie om hur vuxna med dyslexi anva?nder sig av appar i studierna (Without you phone you know nothing), Specialla?rarprogrammet 90 hp, Skolutveckling och ledarskap, La?rande och samha?lle, Malmo? ho?gskola. Problemomra?de De mobila enheterna med sina applikationer har letat sig in i klassrummen och anva?nds av eleverna i studierna men va?ldigt lite forskning finns pa? hur de fungerar fo?r elever med la?s- och skrivsva?righeter. Denna studie underso?ker hur applikationer fungerar som ett tekniskt sto?d fo?r vuxna med dyslexi.

LivslÄngt lÀrande : en studie om orkestermusiker i "den tredje a?ldern"

I orkestermiljo?n blir det livsla?nga la?randet konkretiserat da? varje arbetsvecka inneba?r instudering av ett nytt konsertprogram med da?rpa? fo?ljande konsert. Syftet med denna studie var att beskriva individuella instuderingsstrategier liksom det kollektiva, samtidiga, musikaliska la?randet hos erfarna orkestermusiker i ?den tredje a?ldern?; mellan 50 och 65 a?r. Sju orkestermusiker intervjuades.

Appar eller Webbappar? : Det Àr den mobila frÄgan

Antal sÄlda smartphones har ökat explosionsartat de senaste Ären, i samma takt ökar ocksÄintresset för mobila lösningar i form av mobila applikationer. Det finns huvudsakligen tvÄtyper av mobilapplikationer, den specialsydda applikationen (eng. ?native application?) ochwebbapplikationen. Denna kandidatuppsats har undersökt vilken typ av mobilapplikation enintressent ska vÀlja att utveckla nÀr intressenten vÀl har bestÀmt sig för att ta fram en mobillösning.

UtvÀrdering av evolutionÀra algoritmer för temporal enhetstestning

Testmetoder för tidskritiska applikationer har ofta bara omfattat statiska testmetoder dÀr slutsatser kring applikationens exekveringstider och beteende dras utifrÄn studier av programkod och underliggande hÄrdvara. I detta arbete undersöks en dynamisk testmetod för framtagning av indata som med framgÄng anvÀnts i tidigare arbeten för bestÀmning av extrema exekveringstider hos applikationer. Detta arbete utvÀrderar tre varianter av denna testmetod för att försöka finna indata till applikationer som kan ge en inom ramen för applikationens möjligheter godtycklig exekveringstid. Detta för att förbÀttra möjligheterna att styra testning av denna typ av applikationer.Arbetet har visat att tvÄ av de tre algoritmvarianterna har lyckats tÀmligen vÀl med att komma nÀrmare det mÄl som sattes upp som exekveringstid men inga nÀrmare slutsatser har kunnat dras kring vilka parametrar som pÄverkat dessa varianters effektivitet..

En utvÀrdering av Android och Iphone : För utveckling av webbtjÀnstunderstödda applikationer Àmnade för intern distribution

Tack vare bÀttre och bÀttre förutsÀttningar för utveckling av mobila applikationer, samt utbredning av internetbaserade tjÀnster, presenteras hÀr ett underlag inför val av mobil utvecklingsplattform. De undersökta plattformarna Àr Android och Iphone pÄ grund av deras vÀxande utbredning pÄ smartphonemarknaden. Studien presenterar förutsÀttningar för att utveckla webbtjÀnst-understödda applikationer för intern distribuering. Ett visuellt tilltalande anvÀndargrÀnssnitt Àr ocksÄ i fokus för den typen av applikation studien riktar sig mot.Vi har kommit fram till att Android Àr lÀttare att lÀra sig om man kommer ifrÄn en Java- eller .Netmiljö samt lÀttare att distribuera. Iphone har dÀremot bÀttre stöd för att utveckla grafiskt tilltalande applikationer.

Att lÀra sig en yrkesidentitet : en kvalitativ studie om hur nyutexaminerade sjuksköterskor skapar sin yrkesidentitet

Denna studie behandlar la?rande av yrkesidentitet, vilket betraktas som na?got som ba?de skapas och uppra?ttha?lls i en specifik yrkespraktik. Syftet a?r att, ur den nyutexaminerade sjuksko?terskans perspektiv, underso?ka la?rande av yrkesidentitet.Det teoretiska ramverket utgo?rs av det sociokulturella perspektivet pa? la?rande, da?r allt ma?nskligt handlande och ta?nkande ses som situerat i sociala sammanhang. La?rande betraktas utifra?n detta perspektiv som en pa?ga?ende social, meningsskapande och aktiv process i vilken kunskap skapas med andra ma?nniskor.Studien baseras pa? kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomfo?rts med nio nyutexaminerade sjuksko?terskor.

1 NĂ€sta sida ->